Winkelmand

Sluiten Wijzig winkelmand
[[ product.name ]]
[[ product.id ]]
[[ product.quantity ]] [[ product.totalPrice | currency ]]
Totaal [[ total | currency ]]
Bestel nu
Gratis verzending

Er zit nog niets in je winkelmand.


Vragen of hulp nodig?

Neem contact op met onze klantenservice of kom langs in één van onze winkels

Retailer maakt vuist tegen consumptie

May 9 2017

Een winkelketen die een boodschap tégen consumptie de wereld in stuurt… vreemd? Toch is dat precies wat het Nederlandse leapp doet. Met hun ‘manifest voor hergebruik’ willen zij de consument overtuigen dat nieuw niet altijd beter is.

Rogier van Camp, CEO leapp: “De markt van consumentenelektronica wordt beheerst door wat wij een marketing-gedreven feature fetisj noemen. Kijk alleen al naar smartphones. Iedere maand komt er wel weer een hip modelletje uit met allerlei nieuwe functionaliteiten. Allemaal prima, ware het niet dat 90% van de mensen deze nieuwste features eigenlijk helemaal niet nodig heeft, of zelfs ook maar ooit zal gebruiken. Waarom dan toch wéér voor het nieuwste van het nieuwste gaan? Devices zoals telefoons, tablets en laptops gaan tegenwoordig veel langer mee dan er gedacht wordt.”
 
Dat de aankoop van zo’n nieuw device leidt tot een enorme afvalstroom, is leapp een doorn in het oog. Uit ‘The global e-waste Monitor’ blijkt dat jaarlijks bijna 50 miljoen ton aan elektronica wordt weggegooid. Dat is zo’n 25 kilo per Nederlands huishouden. Daarnaast lezen we steeds vaker over het groter wordende probleem van verdere uitputting van de grondstoffen die onze aarde te bieden heeft. Wanneer je enkel kijkt naar smartphones, waarvan er vaak elk jaar een nieuw model wordt aangeschaft, zijn de cijfers schrikbarend. Zo wordt er bijvoorbeeld maar liefst 94% van de zeldzaamste elementen op aarde in smartphones verwerkt! Ontzettend zonde vindt Van Camp: “Wij willen consumenten bewust maken van wat voor aanslag het op onze eigen leefomgeving is, het steeds weer opnieuw aanschaffen van nieuwe elektronica. Wij zien dit als onze verantwoordelijkheid. Want weet je waar niet ieder jaar een nieuw, hip model van uitkomt? De aarde. Daarom kiezen wij voor hergebruik, want hergebruik is in onze ogen de beste vorm van recycling.”
 
Aanstaande vrijdag gaat leapp in Den Haag de straat op om hun manifest voor hergebruik te promoten. 

Data overgenomen uit de volgende rapportages:
The global e-waste Monitor (aws.amazon), Environmental Responsibility Report 2016 (Apple)
 


Volgend bericht



   Specialist in refurbishment