Hoe gebruiken mensen in Nederland hun devices?

Hoe gebruiken mensen in Nederland hun devices?

Zoveel mensen, zoveel wensen. En dat geldt ook voor digitale apparaten. Iedereen gebruikt zijn device op zijn eigen manier. En daarom heeft Gfk, een groot onderzoeksinstituut, onderzoek gedaan naar trends in digitale media. Want zeg nou zelf: stiekem ben jij wel benieuwd naar hoe anderen hun device gebruiken. We hebben daarom de belangrijkste feitjes voor je op ‘n rij gezet!

Apparaten

Het aantal mensen dat een smartphone heeft blijft stijgen. Bijna 95% van de Nederlanders heeft tegenwoordig een smartphone. Ook steeds meer Nederlanders hebben een Smart TV. Op dit moment bezit meer dan de helft van de Nederlanders een Smart TV. Het tabletbezit is gestabiliseerd: zo’n 10 miljoen Nederlanders heeft er eentje. Gemiddeld bezitten de ondervraagden tussen de 4 en 5 digitale apparaten.

Nederlanders die hun devices gebruiken

Toepassingen

Vooral praktische toepassingen voor de smartphone zoals online bankieren, online aankopen doen en navigeren nemen toe. Maar ook tv-programma’s kijken wordt steeds vaker gedaan op de smartphone.In 2019 waren het nieuws lezen en eten bestellen ook new and booming. Bij de tablet neemt het gebruik van toepassingen juist af. Praktische zaken als e-mail en foto’s maken of bekijken wordt minder gedaan op de tablet.

Tv-kijken

De digitale kijker kijkt naar tv-programma’s op verschillende apparaten. Toch kijken zij het vaakst gewoon op de tv. Tv-kijken via de smartphone groeit weliswaar, maar de beeldkwaliteit en de grootte van het tv-scherm beslist de strijd in het voordeel van de mainstream tv. De laptop wordt net zo vaak gebruikt als de smartphone en tablet. Ook het terugkijken van uitgesteld tv neemt toe. De smartphone wordt wel vaker gebruikt voor live tv-kijken dan voor uitgesteld tv-kijken.

Streamingsdiensten

YouTube, Netflix en Videoland zijn de meest geïnstalleerde videoapps. YouTube wordt relatief vaker op de smartphone gedownload en Netflix en Videoland relatief vaker op de tablet. Het gebruik van YouTube is wel gedaald. Wat opvalt is dat YouTube met name wordt gebruikt om naar muziek te luisteren. Ook tutorials en vlogs zijn erg populair op YouTube. Disney+, dé nieuwkomer in 2020, is al op 6% van de smartphones geïnstalleerd en nieuw in de top 10.

Second screening & online aankopen

Misschien ken je de term niet, maar je hebt het vast weleens gedaan: second screening. Dat houdt in dat je tijdens het tv kijken ook andere activiteiten doet op je smartphone of tablet. Voor second screening wordt de smartphone veruit het meest gebruikt. De activiteiten die mensen het vaakst doen tijdens het tv-kijken zijn surfen op het internet, chatten en e-mailen en kijken op Facebook. Ben jij een echte online shopaholic? Dan volg je de trend, want ook het doen van online aankopen tijdens het tv-kijken wordt steeds vaker gedaan.



Zoveel mensen, zoveel wensen. En dat geldt ook voor digitale apparaten. Iedereen gebruikt zijn device op zijn eigen manier. En daarom heeft Gfk, een groot onderzoeksinstituut, onderzoek gedaan naar trends in digitale media. Want zeg nou zelf: stiekem ben jij wel benieuwd naar hoe anderen hun device gebruiken. We hebben daarom de belangrijkste feitjes voor je op een rij gezet!

Apparaten

Het aantal mensen dat een smartphone heeft blijft stijgen. Bijna 95% van de Nederlanders heeft tegenwoordig een smartphone. Ook steeds meer Nederlanders hebben een Smart TV. Op dit moment bezit meer dan de helft van de Nederlanders een Smart TV. Het tabletbezit is gestabiliseerd: zo'n 10 miljoen Nederlanders hebben er eentje. Gemiddeld bezitten de ondervraagden tussen de 4 en 5 digitale apparaten.

Toepassingen

Vooral praktische toepassingen voor de smartphone zoals online bankieren, online aankopen doen en navigeren nemen toe. Maar ook tv-programma's kijken wordt steeds vaker gedaan op de smartphone. In 2019 waren het nieuws lezen en eten bestellen ook new and booming. Bij de tablet neemt het gebruik van toepassingen juist af. Praktische zaken als e-mail en foto's maken of bekijken wordt minder gedaan op de tablet.

Tv-kijken

De digitale kijker kijkt naar tv-programma's op verschillende apparaten. Toch kijken zij het vaakst gewoon op de tv. Tv-kijken via de smartphone groeit weliswaar, maar de beeldkwaliteit en de grootte van het tv-scherm beslist de strijd in het voordeel van de mainstream tv. De laptop wordt net zo vaak gebruikt als de smartphone en tablet. Ook het terugkijken van uitgesteld tv neemt toe. De smartphone wordt wel vaker gebruikt voor live tv-kijken dan voor uitgesteld tv-kijken.

Streamingsdiensten

YouTube, Netflix en Videoland zijn de meest geïnstalleerde videoapps. YouTube wordt relatief vaker op de smartphone gedownload en Netflix en Videoland relatief vaker op de tablet. Het gebruik van YouTube is wel gedaald. Wat opvalt is dat YouTube met name wordt gebruikt om naar muziek te luisteren. Ook tutorials en vlogs zijn erg populair op YouTube. Disney+, dé nieuwkomer in 2020, is al op 6% van de smartphones geïnstalleerd en nieuw in de top 10.

Second screening & online aankopen

Misschien ken je de term niet, maar je hebt het vast weleens gedaan: second screening. Dat houdt in dat je tijdens het tv kijken ook andere activiteiten doet op je smartphone of tablet. Voor second screening wordt de smartphone veruit het meest gebruikt. De activiteiten die mensen het vaakst doen tijdens het tv-kijken zijn surfen op het internet, chatten en e-mailen en kijken op Facebook. Ben jij een echte online shopaholic? Dan volg je de trend, want ook het doen van online aankopen tijdens het tv-kijken wordt steeds vaker gedaan.





Terug naar blog