5 tips voor thuiswerken
5 tips voor thuiswerken
Voorlopig blijft thuiswerken de norm, tenzij het niet anders kan uiteraard. Om het thuiswerken wat aangenamer en zo productief mogelijk voor je te maken, hebben we een paar tips voor je op een rijtje gezet. Je leest ze hieronder:
 

1. Zet je iPad in als tweede scherm

Werk je het liefst met 2 schermen tegelijk? Maar heb je thuis geen ruimte voor een tweede monitor? Als je een vrij nieuwe MacBook en een iPad hebt, dan kan je je iPad hiervoor gebruiken. Hier heb je de nieuwe functie ’Sidecar’ voor nodig. Sidecar werkt alleen met iPads die de Apple Pencil ondersteunen. Dat zijn de iPad 2018, iPad 2019, iPad mini 5, iPad Air (3e generatie) en de iPad Pro (alle modellen).

Ga in je MacBook naar 'Systeemvoorkeuren' en klik onderin op 'Sidecar'. Onder ‘Selecteer apparaat’ klik je op de naam van je iPad. Thadaa! Nu verschijnt het bureaublad van je Mac op je iPad. Je kunt hier nu vensters naar toe slepen. 

2. Meekijken op een ander scherm

Op afstand werken is niet altijd even makkelijk. Gelukkig heeft Apple een functie waarmee je mee kan kijken op een scherm van iemand die op een andere locatie aan het werk is. Je kunt zelfs als het nodig is, andermans Mac op afstand bedienen. Deze functie vind je via de app ‘Berichten’ (/‘Messages'). Als je een chat opent en op ‘Details’ tikt en klik vervolgens op de schermdelingsknop (met de twee blokjes). Met ‘Nodig uit om mijn scherm te delen’, vraag je de andere persoon om mee te kijken op jouw scherm. Als jij met iemand anders mee wilt kijken, dan kies je voor ‘Vraag om scherm te delen’.

 

tweede scherm 

thuiswerken

3. Samenwerken in Google Drive

Google Drive biedt ook een perfecte manier om samen te kunnen werken op afstand. Het grote voordeel is dat je vanaf ieder device op dezelfde manier mee kunt werken. Het werkt op een Mac, maar ook op een Windows-pc of een Androidtablet. Zolang het maar een (internet) browser heeft, dan kan het. Je kunt met Google Drive op hetzelfde moment samenwerken in documenten, spreadsheets en presentaties. Als je tegelijk in een document zit, dan zie je direct wat de ander voor wijzigingen aanbrengt.

4. Chatten met Slack

Een optie om te kunnen chatten is natuurlijk gewoon WhatsApp. De meesten gebruiken WhatsApp het liefst prive en niet zakelijk. Om toch ook zakelijk te kunnen chatten, kan Slack gebruiken. Met dit programma’tje communiceer je via kanalen die je indeelt per team, project of onderwerp. Het is een snelle manier van communiceren, want het voelt minder formeel aan dan mailen. 

Slack is een uit de kluiten gewassen chatprogramma dat ervoor zorgt dat de samenwerking met collega’s enorm verbeterd. Slack zorgt voor minder e-mails, je kunt snel overleggen en je kan er zelfs videoconferenties met elkaar mee houden. Op die manier kun je altijd en overal samenwerken met collega’s. 

5. Schakel notificaties tijdelijk uit

Soms moet je je even concentreren en zou je willen dat je niet afgeleid wordt door allerlei opspringende notificaties. Je kan meldingen van apps die je even niet wilt gebruiken uitzetten. Dit stel je eenvoudig in via Systeemvoorkeuren. Klik op het appeltje linksboven in je beeldscherm. Ga vervolgens naar 'Systeemvoorkeuren' en klik op ‘Berichtgeving'. Klik daar de apps aan waar je geen berichten van wil ontvangen. Schakel berichtgeving voor deze apps uit.